De financiƫle schade als gevolg van phishing en bankhelpdeskfraude is in de eerste zes maanden van dit jaar opgelopen tot 22,6 miljoen euro.
Een zorgwekkend hoog niveau, aldus de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Toetsingscriteria
In heel 2020 bedroeg de totale schade door deze vormen van oplichting 39,5 miljoen euro. Als de huidige trend zich doorzet, zal de schade dit jaar hoger uitkomen. Banken hebben 98 procent vergoed van de geleden schade bij phishing. Mensen die waren getroffen door bankhelpdeskfraude werden in 92 procent van de gevallen gecompenseerd. Bij bankhelpdeskfraude hanteren banken toetsingscriteria om te beoordelen of de schade wordt vergoed.
Breed maatschappelijk probleem
“De toename van digitale criminaliteit vormt een breed maatschappelijk probleem”, stelt de NVB. De vereniging wil met de overheid en andere betrokken partijen snel komen tot een integrale aanpak om deze vormen van fraude tegen te gaan. “Verder uitstel betekent meer schade voor slachtoffers en grotere winsten voor criminelen.”
Klik hier voor het nieuwsbericht van de NVB.