De Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming (EDPS) wil gerichte advertenties op basis van tracking gaan verbieden. Wojciech Wiewiorowski, hoofd van EDPS, reageerde hiermee op het wetsvoorstel over digitale diensten van de Europese Commissie.
Vanwege de risico’s die gerichte advertenties op internet met zich meebrengen, adviseert EDPS om na te denken over aanvullende regelgeving.
Wijdverbreide tracking
“Zulke maatregelen moeten bestaan uit een uitfasering die leidt tot een verbod van gerichte advertenties op basis van wijdverbreide tracking.” Wiewiorowski is voorstander van beperking van de soorten data die voor trackingdoeleinden verwerkt mogen worden. Hetzelfde bepleit hij voor de soorten gegevens die met adverteerders of derde partijen voor gerichte advertenties mogen worden gedeeld.
Europees Parlement
Al eerder kwam het Europees Parlement met een resolutie om gericht adverteren meer te reguleren, ten gunste van advertenties die geen enkele vorm van tracking toepassen. EDPS ondersteunt deze resolutie. Onderdeel ervan is dat adverteerders toestemming van gebruikers moeten hebben om hun persoonlijke informatie te gebruiken voor gerichte advertenties. Omdat de meeste online advertenties automatisch worden beheerd, zijn er nog meer maatregelen nodig volgens de toezichthouder. Er zou een verplichting moeten komen dat internetgebruikers zien, wanneer een advertentie via een geautomatiseerd advertentiesysteem is getoond. Tevens zou duidelijk moeten zijn wie voor het advertentiesysteem verantwoordelijk is.
Klik hier voor het persbericht van de EDPS.