De FBI waarschuwt internetgebruikers voor een nieuwe vorm van criminaliteit via de telefoon. In het eerste kwartaal van dit jaar kreeg de FBI hier ongeveer 3.700 klachten over. In totaal is er 2,2 miljoen dollar buitgemaakt bij de getroffenen.
Hoe gaat deze nieuwe aanpak in zijn werk? Kwaadwillenden pretenderen een medewerker van een technisch bedrijf te zijn. Ze vertellen de slachtoffers die ze bellen dat het technisch bedrijf failliet is en dat ze daarom geld terugkrijgen voor eerder gekochte diensten.
Bankrekening
Daarvoor moeten de gebelde mensen de criminelen wel toegang geven tot de computer en inloggen op hun bankrekening. Via deze tactiek krijgen de criminelen toegang tot de computer en de bankrekening van het slachtoffer. De volgende stap is dat de kwaadwillenden de slachtoffers ervan proberen te overtuigen dat er per ongeluk te veel geld is teruggestort. Ze verzoeken de slachtoffers om het te veel betaalde geld weer terug te boeken.
Andere rekening
Er is echter helemaal geen geld van de criminelen naar het slachtoffer overgemaakt. Het geld dat het slachtoffer op zijn rekening bijgeboekt ziet, is in werkelijkheid van de ene rekening van het slachtoffer, zoals een spaarrekening, naar een andere rekening van het slachtoffer getransporteerd door de criminelen. Op de website van de FBI wordt aangeraden om vreemden nooit toegang te verlenen tot computers en bankrekeningen.