In 2018 beëindigden ruim 240.000 Nederlanders hun Facebook-account. Van de mensen die nog wel een account hebben, logden er 400.000 het afgelopen jaar niet meer in.
De belangrijkste redenen om het social media-platform de rug toe te keren, zijn fake-news en het nieuwe privacybeleid van Facebook. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019 dat is uitgevoerd door bureau Newcom.
De daling op Facebook was het sterkst onder de doelgroep onder de veertig jaar. De fotodienst Instagram, ook eigendom van Facebook, kreeg er het afgelopen jaar echter 830.000 gebruikers bij. Daarmee is het gebruik van Instagram in Nederland inmiddels hoger dan dat van YouTube. De chatapp What’s App, eveneens in handen van Facebook, heeft de meeste gebruikers in ons land: 12 miljoen.
Gebruik wereldwijd
Volgens techredacteur van de NOS, Nando Kasteleijn, groeit Facebook wereldwijd echter nog steeds. Eind 2017 zouden er 2,1 miljard gebruikers zijn tegenover 2,3 miljard nu. “Alleen lijkt de rek eruit te zijn, want de groeisnelheid neemt af. Dat zie je vooral in Verenigde Staten en Europa,” aldus Kasteleijn. Uit onderzoek van Nielsen blijkt echter dat het aantal uren dat mensen op Facebook besteden wereldwijd wel is gedaald.