Consumenten maken zich steeds meer zorgen over de bescherming van hun privégegevens. Voor 88 procent van de consumenten is databeveiliging een belangrijke factor in de keuze voor onlinewinkels. Dat blijkt uit een onderzoek van Symantec naar de perceptie en houding van consumenten aangaande de bescherming van privé-informatie. Het onderzoek werd gehouden onder 7.000 Europeanen, waaronder 1.000 Nederlanders.
Uit het State of Privacy rapport van Symantec blijkt dat 53 procent van de Nederlanders bezorgd is over zijn gegevensbeveiliging en dat 51 procent er problemen mee heeft gehad. Symantec stelt dat consumenten waarschijnlijk hun onlinegedrag gaan aanpassen en alsmaar terughoudender zullen worden met persoonlijke gegevens delen.
Bezorgdheid
Symantec denkt dat het slechts een kwestie van tijd is, voordat deze bezorgdheid voor een daling in online-activiteiten zorgt. Nu al, zo blijkt uit het onderzoek, vermijdt 59 procent van de Nederlanders het online invullen van persoonlijke gegevens. Daarnaast vullen drie op de tien gebruikers valse gegevens in.
Concurrentievoordeel
De uitdaging voor bedrijven is om te focussen op databeveiliging door een beter beveiligingsbeleid en solide procedures. Consumenten vinden beveiliging van hun privégegevens erg belangrijk. Hoe eerder bedrijven zich dit realiseren, hoe eerder zij hier concurrentievoordeel uit kunnen halen, aldus het State of Privacy rapport.