Helpdesks krijgen 26 miljoen dollar boete voor oplichting met malafide pop-ups

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) heeft twee helpdeskbedrijven op Cyprus een boete opgelegd, omdat ze mensen hebben misleid via malafide Windows pop-ups.

Malafide scan

Slachtoffers kregen pop-ups te zien die van Windows afkomstig leken. Deze vermeldden dat hun systeem was geïnfecteerd met malware en dat ze een scan moesten uitvoeren om verdere problemen te voorkomen. Deze malafide scan spoorde allerlei problemen op die te verhelpen zouden zijn met software. Dit programma werd eveneens via de pop-up aangeboden voor een bedrag tussen de 27 en 58 dollar.

Dieperliggende problemen

Na aanschaf van de software ontvingen de slachtoffers een telefoonnummer dat ze moesten bellen om de software te activeren. De telemarketeers van de twee helpdesks die ze vervolgens te spreken kregen, probeerden hun aanvullende diensten te verkopen. Zij stelden dat de foutmeldingen aanwijzingen voor andere, dieperliggende problemen waren. Die zouden alleen te verhelpen zijn door een technicus van de twee helpdesks. Daarvoor moesten ze deze op afstand toegang tot hun systeem verlenen. De kosten daarvoor bedroegen honderden dollars per slachtoffer.

Compensatie slachtoffers

De Amerikaanse toezichthouder FTC wil dat beide bedrijven 26 miljoen dollar betalen. Dat bedrag zal aangewend worden om slachtoffers te compenseren.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief