Meerdere gemeenten willen gezichtsscan tegen identiteitsfraude

Een aantal Nederlandse gemeenten wil een gezichtsscan gebruiken om identiteitsfraude tegen te gaan. Wanneer een burger een nieuw identiteitsbewijs aanvraagt, vindt er via zo’n scan een controle plaats of deze persoon overeenkomt met de persoon op de foto van het oude identiteitsbewijs.

Almere

De gemeente Almere wil deze technologie ook inzetten bij wachtrijmanagement. “Het doel van dit project is het verbeteren van wachtrijmanagement voor de afdeling burgerzaken en het verhogen van efficiëntie. Jaarlijks worden er zeer veel afspraken gemaakt door inwoners en ondernemers. In dit project willen we gebruik gaan maken van een nieuwe wachtrijmanagementoplossing die realtime sturing kan bieden. Hierdoor kunnen inwoners en ondernemers sneller een afspraak maken, hoeven ze minder lang te wachten in de wachtruimte en komen er extra afspraakmogelijkheden. Efficiëntie wordt verhoogd door snellere controle van identiteitsbewijzen en de inzet van gezichtsvergelijking (géén gezichtsherkenning) en geautomatiseerde verwerking”, aldus de gemeente.

Risicoanalyse

Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft laten weten dat het gebruik van gezichtsscanners door gemeenten op eigen initiatief is en onder hun eigen verantwoordelijkheid valt: “Om te toetsen of de inzet voldoet aan de privacywetgeving, zouden deze gemeenten een risicoanalyse moeten doen.”

Aanmelden voor onze nieuwsbrief