Jumbo zet AI-software in tegen winkeldiefstal

Jumbo is een proef gestart om met AI-software ‘afwijkend gedrag’ van klanten te herkennen. Begin dit jaar liet de supermarktketen weten dat het verlies door diefstal circa 1 procent van de omzet bedraagt: dat is ruim 100 miljoen euro per jaar.

Privacybeleid

De slimme beveiligingscamera’s die Jumbo in verschillende winkels test om het gedrag van klanten te monitoren, zou niet ontworpen zijn om specifieke mensen te herkennen. Ook zou er geen gezichtsherkenning plaatsvinden. “Wanneer Jumbo gebruikmaakt van slimme camera’s, wordt op basis van beweging een inschatting gemaakt of door een mens een product in een jas of tas wordt geplaatst. De slimme camera’s zijn niet ontworpen om specifieke mensen te herkennen of templates te creëren van gezichten, lichaamshoudingen of tred. Er is geen sprake van verwerking van biometrische gegevens”, is te lezen in het privacybeleid.

Camerabeelden

Jumbo heeft, naar eigen zeggen, met de cameraleverancier afgesproken dat het de camerabeelden niet voor eigen doeleinden mag gebruiken. Deze worden derhalve niet ingezet om het systeem voor andere winkels te trainen. Tevens deelt de supermarktketen geen informatie met de leverancier over vervolgacties, waaronder aanhoudingen.

Klik hier voor het privacybeleid van Jumbo.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief