Klanten maken melding van phishing via mailsysteem Booking.com

Meerdere gebruikers van Booking.com zeggen nepberichten te ontvangen via het berichtensysteem van het boekingsplatform. Deze mails bevatten een waarschuwing voor een probleem met de creditcard waardoor het niet mogelijk is om het hotel te boeken.

Creditcardaanbieders

De berichten lijken echt, omdat de afzender noreply@booking.com is. Klanten krijgen het verzoek om hun creditcardgegevens op te sturen. “Dit moet vandaag nog gebeuren, anders wordt de afspraak opgeheven en zal je kaart worden belast met extra kosten,” luidt de tekst in de mail. Creditcardaanbieders zouden op de hoogte zijn van deze activiteiten.

Hotels

De Britse krant The Guardian schrijft dat wereldwijd meldingen worden gemaakt over deze vorm van fraude. De omvang van het probleem is vooralsnog echter onduidelijk. Booking.com zegt dat geen van de systemen van het bedrijf is gehackt. Volgens The Guardian verwijst Booking.com naar lekken in e-mailsystemen van hotels waar het bedrijf mee samenwerkt.

Link

Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Heimdal noemen dat “aannemelijk”. Volgens hen worden gestolen gegevens misbruikt om klanten uit naam van de hotels berichten te sturen. De communicatie met hotels loopt altijd via het systeem van Booking.com. Veel mensen zouden daarom in deze phishingaanvallen trappen. Alleen aan de link in de mails is te herkennen dat het om een nepbericht gaat.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief