Privacyactivist Max Schrems heeft felle kritiek geuit op het plan van Meta om gebruikers te laten betalen voor geen advertenties op Facebook en Instagram.
Gebruikers die van een gratis account gebruikmaken, moeten instemmen met de verwerking van hun gegevens. Op die manier kan Meta hun gepersonaliseerde advertenties laten zien.
Europees Hof van Justitie
“Het introduceren van dit idee op het gebied van databescherming is een gigantische verschuiving. We zullen dit hoog en laag voor de rechter bestrijden”, laat Schrems weten. Het Europees Hof van Justitie oordeelde eerder al dat Meta geen gerechtvaardigd belang heeft voor het laten zien van gerichte advertenties. Het Hof stelde dat er een alternatief moet zijn voor advertenties en had het over een gepast bedrag. “Ik denk niet dat ze 160 euro in gedachten hadden”, zegt Schrems. Hij voegt eraan toe dat zijn privacyorganisatie noyb bezwaar zal maken als Meta betaalde accounts introduceert.
Data Protection Commission
Voorts denkt Schrems dat de Ierse privacytoezichthouder Meta zal helpen om met deze oplossing weg te komen. Dat zou ertoe kunnen leiden dat Meta alsnog gerichte advertenties kan blijven tonen. “Uit het verleden blijkt dat Meta’s toezichthouder, de Ierse DPC, waarschijnlijk met elke oplossing akkoord gaat waarmee Meta de AVG kan omzeilen.”
Klik hier voor het bericht van noyb.