Routers Britse providers aangevallen door Mirai-worm

Ongeveer 100.000 klanten van de Britse internetprovider Post Office konden deze week niet beschikken over hun internetverbinding. Hun router was geïnfecteerd met de Mirai-worm. Klanten van de Britse provider TalkTalk hadden eveneens last van een dergelijke infectie. Om hoeveel mensen het bij de laatste provider gaat, is niet openbaar gemaakt.

In een verklaring aan de BBC zegt een woordvoerder van Post Office: “We willen klanten geruststellen dat er geen persoonlijke gegevens of apparaten zijn gehackt.”.

Update
Ook is er een oplossing beschikbaar in de vorm van een update. “We hebben de oorzaak van de problemen gevonden en een oplossing geïmplementeerd die op dit moment onder alle klanten wordt uitgerold,” aldus Post Office. Zodra gebruikers hun router herstarten wordt de update automatisch gedownload.

DSL-router
TalkTalk heeft aangegeven dat een “klein percentage” van hun klanten slachtoffer zijn van de Mirai-worm. “Samen met andere providers in Groot-Brittannië en daarbuiten nemen we maatregelen om de potentiële impact van de Mirai-worm te beperken. We hebben aanvullende maatregelen op netwerkniveau genomen om klanten te beschermen,” heeft een woordvoerder laten weten. Aanvankelijk infecteerde de Mirai-worm met internet verbonden apparaten via ongewijzigde standaardwachtwoorden. Nu blijkt echter dat de worm sinds afgelopen weekend ook via een kwetsbaarheid in DSL-routers een aanval kan uitvoeren.


Om social media te kunnen gebruiken zijn cookies nodig, schakel deze in om de knoppen te activeren.

Tags: , , , ,

Close