NS blokkeert 2.200 klantaccounts vanwege cyberaanvallen

De Nederlandse Spoorwegen hebben 2.200 accounts van klanten geblokkeerd na inbraakpogingen. Een woordvoerder van NS heeft dat eind vorige week via de eigen website bekendgemaakt.

Kwaadwillenden wisten waarschijnlijk via hergebruikte wachtwoorden in te loggen op andermans accounts.

Accounts

“Om toegang te krijgen tot de accounts is ingelogd met het e-mailadres en wachtwoord van de klant. Door de wijze waarop is ingelogd, neemt NS echter aan dat dit niet de klant zelf is geweest. Mogelijk wordt de combinatie van e-mailadres en wachtwoord ook voor andere websites gebruikt en is deze daar in verkeerde handen terechtgekomen”, aldus een verklaring van het spoorwegbedrijf.

Nieuw, sterk wachtwoord

Uit onderzoek naar de aanvallen bleek dat kwaadwillenden de betreffende NS-accounts mogelijk hebben ingezien. Uit voorzorg zijn deze nu geblokkeerd. De vervoerder raadt deze klanten aan om nieuw, sterk wachtwoord in te stellen. Tevens krijgen zij het advies om niet hetzelfde wachtwoord voor meerdere accounts te gebruiken.

Autoriteit Persoonsgegevens

Alle klanten om wie het gaat, zijn inmiddels geïnformeerd door de NS. Ook heeft het bedrijf aangifte gedaan bij de politie en de zaak gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Op dit moment zijn er nog geen aanwijzingen dat gegevens van reizigers zijn misbruikt.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief