Overheidsdiensten gaan geautomatiseerd saldogegevens opvragen

De politie, Belastingdienst, het Openbaar Ministerie en bijzondere opsporingsdiensten gaan vanaf eind 2021 geautomatiseerd saldo- en transactiegegevens bij Nederlandse banken opvragen.

De ministers Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en Hoekstra van Financiën hebben dit onlangs aangekondigd. De maatregel maakt deel uit van hun ‘nationale aanpak witwassen’.

Wet Verwijzingsportaal Bankgegevens

In het wetsvoorstel voor de Wet Verwijzingsportaal Bankgegevens is vastgelegd dat banken en andere financiële instellingen die rekeningen met een IBAN-nummer aanbieden, aangesloten worden op een portaal. Overheidsdiensten kunnen via dit portaal geautomatiseerd gegevens opvragen over hun cliënten. Als het parlement instemt met het wetsvoorstel, krijgen banken de verplichting om bevragingen via het portaal geautomatiseerd te beantwoorden. Nu gebeurt dat nog meestal handmatig en op individuele basis.

Europese richtlijn

Grapperhaus wil dat het wetsvoorstel op 1 januari 2020 in werking treedt. Vanaf december 2021 zou het dan mogelijk zijn om saldo- en transactiegegevens op te vragen. Het verwijzingsportaal vloeit voort uit een Europese richtlijn. Hierin staat dat vanaf augustus 2020 alle EU-lidstaten dienen te beschikken over een geautomatiseerd centraal opvraagsysteem voor identificerende gegevens van banken en betaaldienstverleners.

Klik hier voor het Plan van aanpak witwassen.

 

Aanmelden voor onze nieuwsbrief