Rabobank: pas op voor fake-sms

De Rabobank zegt dat er phishing-sms’jes in omloop zijn. In deze berichten wordt de ontvanger gevraagd om een nieuwe betaalpas aan te vragen, omdat deze binnenkort zou verlopen. Vervolgens worden deze mensen doorgestuurd naar een webpagina waarop ze hun bankrekeningnummer, pincode en een nieuwe pincode moeten invullen.

De Rabobank denkt dat het gaat om sms’jes die in grote aantallen worden verstuurd. “Wij denken dat ze momenteel in bulk worden verstuurd. Dat zouden er honderden, maar ook duizenden kunnen zijn,” aldus de Rabobank.

Pincode

De bank adviseert mensen om hier niet op te reageren en zeker geen gegevens op de website in te vullen. Verder zegt de bank met klem dat zij nooit op deze manier met klanten communiceert: “Dit is een vorm van oplichting. De sms is niet afkomstig van de Rabobank, maar van criminelen. Zij kunnen met uw bankpas en pincode bij uw geld. Wij vragen u nooit om uw bankpas op te sturen of naar uw beveiligingscodes. Krijgt u van ons een nieuwe bankpas, knip uw oude pas dan in minimaal twee stukken. Zorg dat zowel de magneetstrip als de chip stuk is. U hoeft de oude pas nooit naar ons terug te sturen.”

Phishing
Phishing, waarbij criminelen in feite ‘vissen’ naar informatie, komt al veel langer voor. Criminelen sturen al jaren uit naam van banken, maar ook namens andere bedrijven, e-mails om op die manier gegevens te stelen.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief