Vodafone heeft in de Telefoongids klanten gepubliceerd die hierin niet wilden worden opgenomen. Het lekken van de namen en telefoonnummers is volgens het telecombedrijf veroorzaakt door een combinatie van technische en menselijke fouten. In totaal gaat het om 91.215 klanten die tussen december 2012 en januari 2014 door Vodafone zijn aangesloten.
Softwarefout
In december 2012 heeft Vodafone een nieuw administratiesysteem in gebruik genomen voor het aansluiten van klanten. Het systeem registreert onder andere of klanten opgenomen willen worden in de Telefoongids en de bestanden van nummer-informatiediensten zoals 1888. Door een softwarefout werd de voorkeur van klanten voor publicatie van hun nummer omgedraaid. Klanten die niet wilden worden opgenomen werden dat wel, klanten die wel in de gids wilden komen werden niet opgenomen.
Nummers verwijderd
Vodafone heeft inmiddels waar mogelijk alle betrokken telefoonnummers bij de Telefoongids en nummer-informatiediensten verwijderd. Het telecomconcern heeft de getroffen klanten inmiddels per SMS geïnformeerd en zal deze klanten binnenkort een brief met verdere uitleg toesturen.