Webwinkels verplichten onnodig aanmaken account

Twintig van de honderd grootste webwinkels verplichten het aanmaken van een account, terwijl dit niet nodig is. Volgens de Consumentenbond is dat slecht voor de privacy. Bovendien vergroot het het risico dat iemands gegevens op straat belanden in het geval van een datalek.

Geboortedatum of geslacht

Tevens dienen klanten vaak te veel informatie in te vullen bij het aanmaken van een account. Veel webshops vragen nadrukkelijk om iemands geboortedatum of geslacht. “Voor het opsturen van de bestelde spullen is het totaal niet nodig (hooguit of je meerderjarig bent),” licht de Consumentenbond toe. “Je mag mensen niet onnodig gegevens vragen en die langere tijd verwerken dan nodig. Dat lijkt bij de verplichte accounts van sommige webwinkels wel het geval.”

Autoriteit Persoonsgegevens

Bij de helft van de bedrijven die een account afdwingen, is het bovendien lastig om het account te verwijderen. Gebruikers moeten bijvoorbeeld mailen, een formulier invullen of contact opnemen met de klantenservice. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft laten weten dat er altijd een reden moet zijn voor het verwerken van gegevens.

Klik hier voor het bericht van de Consumentenbond.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief