FTC wil strengere wetgeving advertenties gericht op kinderen

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) wil dat gerichte advertenties voor kinderen standaard zijn uitgeschakeld. Ze zouden alleen nog maar via een aparte opt-in getoond mogen worden.

Children’s Online Privacy Protection Act

Het is een van de wijzigingen die de FTC wil aanbrengen in de Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA). “Kinderen moeten op internet kunnen spelen en leren, zonder eindeloos te worden gevolgd door bedrijven die hun persoonlijke data willen verzamelen en verzilveren”, stelt de FTC. “De voorgestelde aanpassingen aan COPPA zijn dringend nodig, zeker in een tijd waar online tools essentieel voor het dagelijkse leven zijn, en waar bedrijven steeds meer geraffineerde tools inzetten om kinderen te surveilleren.”

Toestemming ouders

Gerichte advertenties zouden in de toekomst niet standaard meer getoond mogen worden; ouders dienen er apart toestemming voor te geven. Tevens komen er beperkingen aan het stimuleren van kinderen om online te blijven en de tijd dat hun gegevens bewaard mogen worden. Ook wordt het verbod aangescherpt om meer persoonlijke informatie te verzamelen dan noodzakelijk is om een kind te laten meedoen aan een spel, wedstrijd of andere activiteit.

Klik hier voor het bericht van de FTC.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief