Winkelketens gebruiken WiFi-tracking

Bij de winkelketens van Dixons, Mycom en iCentre is in de afgelopen maanden WiFi- en Bluetooth-tracking uitgerold. Dit wordt bevestigd door het moederbedrijf Bas Group. “Deze week is de uitrol voltooid en zijn alle 160 winkels voorzien van tracking”, aldus Lub ten Nabel van de Bas Group.

Met het systeem wil de Bas Group inzicht krijgen in het aantal klanten dat de winkel binnenkomt, maar ook in hoeveel mensen er langslopen en niet naar binnengaan. Daarnaast kan met dit systeem worden vastgesteld of bezoekers al een keer eerder in een winkel van de Bas Group zijn geweest. Met deze informatie wil de winkelketen beter kunnen vaststellen waar zijn personeel moet worden ingezet.

Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) is niet blij met deze vorm van tracking. Het systeem verzameld de unieke MAC-adressen van smartphones van klanten. Deze gegevens worden na dertig dagen verwijderd. “Als je dit soort gegevens gaat gebruiken om ze te volgen, moet je mensen heel goed informeren en ze laten aangeven of het op prijs stellen” zegt Jacob Kohnstamm, voorzitter van het CBP.

Het gebruik van WiFi-tracking neemt in populariteit toe. In Nederland zijn verschillende bedrijven bezig met de uitrol van dergelijke systemen.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief