Ziggo verliest gegevens van veertigduizend klanten

Door diefstal van een laptop zijn bij Ziggo gegevens van veertigduizend klanten in verkeerde handen gevallen. Het gaat daarbij om een bestand met klantnummers, voorletters, achternamen, e-mailadressen, geslacht en postcodes. Aan deze gegevens waren gesprekken toegevoegd over klachten van de betreffende klanten. Het voorval is naar buiten gebracht door een woordvoerder van Ziggo aan persbureau Novum. De diefstal van de laptop vond eind vorige maand plaats.

Geen direct gevaar identiteitsfraude
Volgens Ziggo is het niet mogelijk om met deze gegevens identiteitsfraude te plegen omdat er geen wachtwoorden zijn gestolen. Het is echter voor identiteitsdieven wel mogelijk om zich met deze gestolen gegevens voor te doen als een klant. Om dit te voorkomen zal Ziggo altijd de laatste vier cijfers van het bankrekeningnummer vragen. Alle klanten zijn ondertussen ook via een brief op de hoogte gebracht over het verlies van hun gegevens.

Medewerker volgde niet de richtlijnen
De medewerker wilde een analyse doen van de gegevens. Omdat hij wilde thuiswerken besloot hij de gegevens over te zetten op de harde schijf van de laptop. Dat was tegen de regels omdat dit soort gegevens altijd op de server moeten worden geraadpleegd. Omdat het om een oudere laptop ging was deze niet versleuteld. Dat betekent dat het zeer eenvoudig is om de gegevens te benaderen. Hiervoor hoeft enkel de harde schijf uit de laptop te worden gehaald en aangesloten op een ander computer.

Ziggo geeft nu aan dat ze de regels nog verder hebben aangescherpt en dat ze strikter op de naleving gaan letten. Het lek is gemeld bij de Autoriteit Consument en Markt.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief