Vorig jaar hebben 1,2 miljoen Nederlanders te maken gehad met cybercrime. Dat is te lezen in het onlangs verschenen onderzoeksrapport Digitale Veiligheid en Criminaliteit van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Vermogensdelict
Bij de meeste slachtoffers betrof het een vermogensdelict. 4,6 procent van de Nederlandse internetgebruikers werd hier vorig jaar mee geconfronteerd. Het ging vooral om aankoopfraude: mensen kochten iets online maar kregen deze aankoop nooit geleverd.
Helpdeskfraude
Ook helpdeskfraude kwam veel voor. Criminelen doen zich daarbij voor als Microsoft-medewerkers die mensen benaderen, omdat er problemen met hun computer zouden zijn. “Ondanks de bekendheid van deze helpdeskfraude ging toch nog 0,2 procent van de internetgebruikers hierop in en leed financieel verlies,” staat in het CBS-rapport.
Afpersingsmails
Afpersingsmails werden in 2018 op grote schaal verstuurd. Hierin werd gedreigd om beelden die via de camera gemaakt zouden zijn, online te zetten. Twee procent van de respondenten van het onderzoek kregen deze e-mails. Bijna niemand ging over tot het betalen van het gevraagde geld.
Gijzelsoftware
Ransomware, oftewel gijzelsoftware, maakte het afgelopen jaar onder 0,2 procent van de internetgebruikers slachtoffers. Een kwart daarvan (0,04 procent) betaalde het losgeld om weer toegang tot zijn versleutelde bestanden te krijgen.
Hacken
Een andere categorie cybercrime waar het CBS melding van maakt, is hacken. Doorgaans hadden de slachtoffers geen idee hoe er ingebroken was op hun accounts, of hoe hun computer was geïnfecteerd door malware. Volgens zeven procent van de respondenten was de hack mogelijk, omdat ze zelf een programma hadden geïnstalleerd.
Klik hier voor de publicatie Digitale Veiligheid & Criminaliteit 2018 van het CBS.