Luchtvaartmaatschappij EasyJet heeft gisteren via haar eigen website bekendgemaakt slachtoffer te zijn geweest van een hack.
Criminelen wisten daarbij de privégegevens van negen miljoen klanten in handen te krijgen. Het betreft reisgegevens en e-mailadressen. Van 2.208 klanten zijn ook de creditcardgegevens gelekt.
Forensische experts
EasyJet heeft vooralsnog weinig details over de aanval vrijgegeven. Het zou gaan om een aanval door een “zeer geraffineerde” partij. De ongeautoriseerde toegang is afgesloten. De luchtvaartmaatschappij gaat alle klanten die het betreft, de komende dagen informeren. Het datalek is inmiddels gemeld bij het Britse National Cyber Security Centre. Tevens heeft het bedrijf forensische experts ingeschakeld om onderzoek te doen naar de hack.
200.000 Nederlandse klanten
“We nemen de cybersecurity van onze systemen zeer serieus en beschikken over robuuste beveiligingsmaatregelen om de persoonlijke informatie van onze klanten te beschermen. De dreiging blijft zich echter ontwikkelen nu cyberaanvallers steeds geraffineerder worden”, heeft CEO Johan Lundgren laten weten. Vandaag maakte EasyJet bekend dat tijdens de hack ook van 200.000 Nederlandse klanten e-mailadressen en reisplannen zijn buitgemaakt. Uiterlijk 26 mei zullen deze klanten hierover worden benaderd, aldus de luchtvaartmaatschappij.
Klik hier voor het persbericht van EasyJet over dit incident.