ABN-Amro opnieuw slachtoffer DDoS-aanval

Internetbankieren en Mobiel Bankieren van ABN-Amro zijn opnieuw het slachtoffer geworden van een DDoS-aanval. Hierdoor konden klanten van de bank gedurende een aantal periodes niet of moeilijker gebruikmaken van deze diensten.

Ongeveer twee weken geleden had de ABN-Amro ook al te maken met een DDoS-aanval die de dienstverlening belemmerde. Klanten die gebruik hebben gemaakt van internetbankieren, hoeven zich volgens de bank echter geen zorgen te maken. “Zelfs als je er met een betaling wel doorheen kwam,” zei een woordvoerder afgelopen zondag tegenover de nieuwssite NU.nl.

Veiligheid

“Het gaat hier niet om een hack. De veiligheid van Internet Bankieren, Mobiel Bankieren en iDeal zijn op geen enkel moment in het geding. Wij doen er op dit moment alles aan om de aanval te bestrijden. We bieden onze excuses aan voor het ongemak en verzoeken u om het op een later tijdstip nogmaals te proberen,” aldus de ABN-Amro in een verklaring.

ING en Rabobank

ABN-Amro was niet de enige bank die te maken had met een DDoS-aanval. De internetsite van ING werd zondagavond bestookt met dataverkeer waardoor de servers overbelast raakten. Hierdoor was het online bankieren ernstig verstoord. De Rabobank is vanochtend eveneens getroffen door een DDoS-aanval, wat tot een storing bij internetbankieren heeft geleid.

Detailhandel Nederland

Detailhandel Nederland maakt zich ernstig zorgen over deze verstoringen van het betalingsverkeer. “We zien de laatste maanden veel kleine en grote storingen,” zegt Michel van Bommel, secretaris betalingsverkeer van de brancheorganisatie. ”We doen bijvoorbeeld zo’n 10 à 11 miljoen betalingen per dag. Dat zijn er meer dan een miljoen per uur. Als er even niet afgerekend kan worden, zowel on- als offline, dan heeft dit voor de winkeliers grote gevolgen voor hun omzet.”

Aanmelden voor onze nieuwsbrief