ABN-Amro schond privacy klant; Kifid adviseert 5.000 euro schadevergoeding

ABN Amro heeft de privacy van een klant ernstig geschaad, volgens het Klachteninstituut Financiƫle Dienstverlening (Kifid). Een medewerker van de bank heeft zonder toestemming van de klant zijn rekeningafschriften aan zijn ex-vrouw uitgereikt.

Terwijl de man in de echtscheidingsprocedure was verwikkeld, kwam hij erachter dat zijn ex-vrouw zeer gedetailleerde informatie had over zijn rekening bij ABN Amro.

Gegevens doorgegeven

ABN Amro liet weten dat de medewerkster inderdaad zijn rekening- en klantgegevens had ingezien. Daarop stapte de man naar het Kifid. Het klachteninstituut constateerde dat zij bankgegevens en mutaties van de bankrekeningen van deze man had ingezien. Tevens had zij bank- en rekeninggegevens doorgegeven aan zijn schoonfamilie, waaronder zijn ex-vrouw. Zij gebruikte deze informatie tijdens de echtscheidingsprocedure.

Ernstige privacyschending

Het Kifid concludeerde dat ABN Amro de privacy van deze klant ernstig heeft geschaad. De man weet niet welke informatie de bankmedewerkster heeft gedeeld, noch precies met wie zij die heeft gedeeld. Ook verkeert hij in onzekerheid wat er met deze informatie is gebeurd, of nog kan gebeuren. Het Kifid vindt dat de man vanwege ernstige schending van zijn privacy recht heeft op een schadevergoeding van 5.000 euro. De uitspraak van het Kifid is een niet-bindend advies.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief