Internet criminelen blijven op zoek naar klanten waar ze de bankrekening van kunnen plunderen. Ze proberen het via phishing emails, het installeren van malware of door een gebruiker door te sturen naar een malafide website. In een uitzending van het consumentenprogramma Kassa kwam dit weer eens duidelijk aan het licht. In dit geval ging het om een klant van de ABN AMRO bank. Deze bank weigert de totale schade te vergoeden.
Vreemd gedrag
Shirley van Haren is ondernemer en zakelijk klant bij ABN AMRO. Op het moment dat ze een aantal transacties wil gaan uitvoeren op de website van de bank loopt ze tegen problemen aan. Het lukt in eerste instantie niet doordat er een storing wordt gemeld. Na een tijdje probeert ze het opnieuw maar ook nu loopt het niet zoals het hoort en besluit ze de sessie te beëindigen.
Na een korte tijd controleert ze haar rekening en ziet dat er € 5600 van de rekening is afgeschreven. Ze meldt dit direct bij de bank en doet aangifte bij de politie. Pas na lang aandringen wil de bank een deel van het geld namelijk € 4600 vergoeden. Waarom het deels wel wordt vergoed en deels niet wil de bank niet verder toelichten.
Andere regels
De ABN AMRO bank geeft aan de het hier om een zakelijke klant ging en dat daar andere afspraken voor gelden dan voor particuliere klanten. Die kunnen niet met elkaar vergeleken worden. ABN AMRO doet verder geen mededelingen over dit geval maar geeft aan de deze zaak grondig is onderzocht en dat er wel degelijk een reden is om een deel van de schade niet te vergoeden.