Europa en de Verenigde Staten zijn erin geslaagd om een nieuw privacyverdrag te sluiten: Privacy Shield. Dat was nodig omdat het oude verdrag, Safe Harbour, niet meer geldig was.
Eurocommissaris Digitale Interne Markt, Andrus Ansip, twitterde: “We hebben met de Amerikaanse partners een overeenkomst gesloten over een nieuw framework met sterke beschermingsmaatregelen”. In de nieuwe overeenkomst staat onder meer dat bedrijven in de Verenigde Staten zich aan strengere regels moeten houden om persoonsgegevens van Europese burgers te beschermen.
Privacy Shield
De Amerikaanse toezichthouder FTC dient er streng op toe te zien dat Privacy Shield wordt nageleefd. Als Amerikaanse autoriteiten toegang tot de persoonlijke gegevens van Europeanen willen krijgen, kan dit alleen op duidelijke voorwaarden. Europese burgers krijgen de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen bij een ombudspersoon, als ze denken dat de nieuwe regels onvoldoende worden gerespecteerd.
Amerikaanse inlichtingendiensten
Nederland ICT heeft positief gereageerd op Privacy Shield: “Een goed alternatief voor Safe Harbor is essentieel voor het vertrouwen in data en de innovatiekracht van de Nederlandse digitale economie,” aldus directeur Lotte de Bruijn. Wel geeft ze aan dat de gemaakte afspraken nog verder uitgewerkt dienen te worden. Europarlementariër Sophie In ’t Veld is sceptisch: “De garanties lijken juridisch boterzacht.” Ook de ombudsman maakt op haar niet al te veel indruk. In ’t Veld vraag zich af of deze “voldoende bevoegdheden krijgt om echt toezicht te houden op de Amerikaanse inlichtingendiensten.”