Belgische banken dienen 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar te zijn voor slachtoffers van phishing. Indien nodig zal dit via wetgeving worden afgedwongen. Dat heeft Eva De Bleeker, staatssecretaris voor Consumentenbescherming, laten weten.
Blokkeren van rekeningen en apps
De Bleeker wijst erop dat phishing vaak buiten kantooruren of in het weekend plaatsvindt. Mensen kunnen dan hun bank niet bereiken om rekeningen of apps van klanten te blokkeren. “Hierdoor zien slachtoffers soms zelfs letterlijk de euro’s van hun rekening verdwijnen, zonder dat ze er iets aan kunnen doen”, aldus de staatssecretaris. Vorig jaar riep zij banken al op om 24/7 bereikbaar te zijn voor slachtoffers van phishing.
Traag bankieren
Een aantal banken heeft vervolgens de dienstverlening aangepast. Er zijn echter ook banken die geen gehoor hebben gegeven aan de oproep. De staatssecretaris heeft aangegeven dit niet langer te tolereren. Daarnaast vindt zij dat banken een universeel gebruikersprofiel dienen aan te bieden om “traag te bankieren”. Mensen die doorgaans geen grote overschrijvingen verrichten, moeten de mogelijkheid krijgen om sterkere betaallimieten in te stellen. Verder zouden deze limieten in de regel alleen via een bankkantoor of bankautomaat verhoogd kunnen worden, aldus De Bleeker.