Consumenten bewaren hun gegevens liever op een eigen NAS (Network Attached Storage) dan in de cloud. Belangrijkste redenen waarom gebruikers hiervoor kiezen, is omdat ze dan geen zorgen hebben over veiligheid, privacy en bandbreedte.
Desalniettemin zijn er in het eerste kwartaal van 2015 minder NAS-systemen verkocht dan in het eerste kwartaal van 2014. Dat zijn enkele conclusies van een recent onderzoek van marktonderzoeker IDC.
Harde schijven
De eerste drie maanden van dit jaar werden er 6,7 miljoen persoonlijke en entry-level NAS-systemen verkocht. Een persoonlijke NAS heeft, volgens de definitie van IDC, plaats voor één of twee harde schijven; een entry-level NAS drie tot twaalf. Vooral fabrikanten van harde schijven zagen hun marktaandeel vergroten.
Betaalbaar zonder zorgen
Het aandeel harde schijven in het persoonlijke opslagsegment bedraagt nu 73%. NAS-systemen van 1 tot 3 TB zijn het populairst onder consumenten met een marktaandeel van 70,3%. “De betaalbaarheid van persoonlijke opslag en de mogelijkheid om data op te slaan zonder zorgen over privacy, datalekken of bandbreedte die gebruikers bij sommige publieke clouddiensten hebben, maakt persoonlijke opslagapparaten de voornaamste bron voor consumenten om hun data op te slaan en te beheren”, concludeert analiste Jimena Sisa.