KPN krijgt boete voor slechte beveiliging klantgegevens

In december 2013 heeft KPN van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete van 364.000 euro gekregen. Reden van deze boete is de slechte beveiliging van gegevens van klanten van KPN. De ACM, de eerdere OPTA, deed al geruime tijd onderzoek naar de manier waarop KPN gegevens van klanten beveiligde. Aanleiding hiervoor was een gehackte server van KPN begin 2012.

Conclusie van het ACM-onderzoek is dat, voor de inbraak, de beveiliging van klantgegevens onder de maat was. Ook de wijze waarop het veiligheidsbeleid binnen KPN was verankerd, was volgens het onderzoek onvoldoende.

Besluit
Het besluit van ACM om een boete op te leggen, is nu pas bekend geworden. KPN had zich verzet bij de voorzieningenrechters van de rechtbank Rotterdam en het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) tegen eerdere openbaarmaking. Afgelopen maandag, 1 juni 2015, heeft de voorzieningenrechter van het CBb echter een uitspraak gedaan over deze zaak. Hierdoor is het nu mogelijk het boetebesluit, en de beslissing op het beroep, te publiceren.

Vertrouwen
“Klanten stellen hun persoonsgegevens beschikbaar aan telecombedrijven om van hun diensten gebruik te kunnen maken. Zij doen dit in het vertrouwen dat deze bedrijven zorgvuldig met hun gegevens omgaan en goed beschermen. Gebeurt dat onvoldoende, zoals in dit geval bij KPN, dan schaadt dat het vertrouwen van consumenten in de telecommarkt”, aldus Anita Vegter van ACM.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief