Datalek Experian Zuid-Afrika treft 24 miljoen mensen en 790.000 bedrijven

24 miljoen Zuid-Afrikanen en ruim 790.000 bedrijven zijn het slachtoffer geworden van een datalek bij de Zuid-Afrikaanse tak van kredietinformatiebureau Experian. Het South African Banking Risk Information Centre (SABRIC) heeft dit onlangs bekendgemaakt.

Volgens Experian slaagde een fraudeur erin om zich toegang te verschaffen tot de data van Zuid-Afrikaanse burgers en bedrijven. Hij deed zich daarbij voor als een legitieme klant.

Marketingleads

Uit onderzoek is gebleken dat de gegevens niet voor frauduleuze doeleinden zijn gebruikt, aldus Experian in een verklaring. Volgens het kredietinformatiebureau wilde de verdachte de gegevens voor marketingleads gebruiken om zodoende verzekerings- en krediet-gerelateerde diensten te verkopen.

Anton Piller-order

Via een zogenoemde Anton Piller-order kon Experian de hardware van de verdachte in beslag nemen. De onterecht verkregen gegevens zijn vervolgens verwijderd van deze hardware. Een Anton Piller-bevel is in Engelse, en Engels-afgeleide, rechtsstelsels een gerechtelijk bevel om gebouwen te doorzoeken en bewijsmateriaal in beslag te nemen, zonder voorafgaande waarschuwing.

Excuses

De Zuid-Afrikaanse privacy-toezichthouder is inmiddels op de hoogte gebracht van het datalek. SABRIC, opgericht door de vier grootste banken in Zuid-Afrika, heeft laten weten dat het om persoonlijke informatie gaat, zonder daarbij in detail te treden. De CEO van Experian Zuid-Afrika, Ferdie Pieterse, heeft zijn excuses aangeboden aan particulieren voor het incident.

Klik hier voor de verklaring van Experian over het datalek.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief