Digital Services Act van kracht voor grote techplatforms

Afgelopen 25 augustus is de Digital Services Act (DSA) in werking getreden voor grote techplatforms. Deze EU-wetgeving heeft als doel om illegale inhoud en desinformatie aan te pakken. EU-burgers moeten er meer controle over de algoritmen van socialmediadiensten mee krijgen.

45 miljoen actieve gebruikers

De wet werd in april 2022 aangenomen door de Europese Unie. Hij geldt voor de 19 allergrootste digitale diensten met gemiddeld meer dan 45 miljoen actieve gebruikers per maand. Tot die categorie behoren onder andere socialmediaplatforms Facebook, Instagram en X (voorheen Twitter), de zoekmachines van Bing en Google, de Apple App Store en Google Play Store. Tevens dienen Booking.com, Aliexpress en Snapchat te voldoen aan de DSA, omdat deze bedrijven (juridisch) vanuit Nederland in Europa opereren.

Boetes

Bedrijven die zich niet aan de DSA houden, lopen het risico op een boete die kan oplopen tot zes procent van de wereldwijde jaaromzet, of een dwangsom tot vijf procent van de gemiddelde dagelijkse inkomsten. De Europese lidstaten zijn zelf verantwoordelijk voor het toezicht op online diensten die nu niet onder de DSA vallen.

Klik hier voor het bericht van de Rijksoverheid over de DSA.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief