Het is geen goed idee om gebruikers te betalen voor het afstaan van hun gegevens, vindt de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF. Het idee dat bekend staat onder de naam datadividend, wordt regelmatig ter sprake gebracht als oplossing voor de huidige privacy-problemen.
Product in plaats van recht
“In werkelijkheid is een datadividend schadelijk voor consumenten, heeft voordelen voor bedrijven en doet privacy af als product in plaats van een recht”, stelt Hayley Tsukayama van de EFF. Er is bijvoorbeeld veel onduidelijkheid over wie de waarde van data bepaalt. Tevens is het risico aanwezig dat bedrijven de waarde van de data laag zullen inschatten.
Individuele gebruikers
Gegevens van een enkel persoon zijn bovendien niet erg waardevol. Het gaat juist om grote hoeveelheden gegevens om onder meer trends op te sporen, advertenties te verkopen en gedrag te voorspellen. Daarom zullen individuele gebruikers niet veel geld voor hun gegevens ontvangen.
Privacy geen luxe
Een datadividend lijkt misschien aantrekkelijk voor kwetsbare groepen met een laag inkomen. “Privacy is een mensenrecht, geen handelswaar. Een systeem van datadividend draagt bij aan een maatschappij van haves en have-nots, vervolgt Tsukayama. “Privacy is geen luxe. Het zou geen ruilmiddel moeten zijn. Het zou nooit een prijskaartje moeten hebben.”
Klik hier voor de volledige verklaring van Hayley Tsukayama van de EFF.