Elf procent van de particulieren in Nederland die een slimme energiemeter aangeboden kreeg, wilde deze niet. Minister Wiebes van Economische Zaken heeft de Tweede Kamer hierover geïnformeerd.
Tussen 2015 en 2020 loopt een project waarin een groot deel van de particulieren een slimme meter krijgt. Tijdens deze periode monitort de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) de marktontwikkeling van energiebesparingsdiensten aangaande de slimme meter.
Negatieve berichtgeving
Behalve de elf procent van de mensen die een slimme meter weigerde, heeft twee procent de slimme meter na installatie administratief laten deactiveren. Als reden van weigering noemen de meeste mensen de negatieve berichten in de media over de betrouwbaarheid van deze nieuwe energiemeters.
Hoge acceptatiegraad
In 2017 konden de ondervraagden hierover voor het eerst het antwoord ‘de negatieve berichtgeving over de slimme meter in de media’ geven. Deze optie werd door 27 procent van de weigeraars gekozen. 8 procent van de mensen gaf ‘privacyvermindering’ als antwoord en 6 procent ‘nadelen bij teruglevering bij zonnepanelen’. De RVO concludeert in de Marktbarometer Aanbieding Slimme Meters: “Het verloop van de acceptatie van de slimme meter laat zien dat de acceptatiegraad nog steeds hoog is, maar wel dat de negatieve publiciteit in 2017 gevolgen heeft gehad voor acceptatie.”