De Europese Unie heeft gisteren, dinsdag 1 november, de Digital Markets Act (DMA) ingevoerd. Deze nieuwe wet moet de macht van grote technologiebedrijven inperken.
Big tech
DMA richt zich op de grootste bedrijven in de technologiesector. Daartoe behoren onder meer internetplatforms met minimaal 45 miljoen maandelijks actieve gebruikers in Europa. Verder dienen deze bedrijven een beurswaarde van minstens 75 miljard euro te hebben. Het gaat dus om big tech-bedrijven zoals Amazon, Apple, Facebook, Google en Microsoft.
Apps
Deze bedrijven dienen hun chatdiensten open te stellen, zodat gebruikers van verschillende diensten met elkaar kunnen communiceren. Verder moeten gebruikers van smartphones alle vooraf geïnstalleerde apps op hun telefoon kunnen verwijderen. Tevens mogen deze bedrijven hun eigen diensten niet bevoordelen. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan dat Google zijn Chrome-browser als standaard instelt.
Privacy
Ook de regels omtrent privacy zijn in de nieuwe wet aangescherpt. Het combineren van verzamelde persoonlijke gegevens van verschillende platformen mag uitsluitend als de gebruiker daar toestemming voor heeft gegeven. Een voorbeeld hiervan zijn gegevens die Instagram met Facebook kan delen; beide bedrijven zijn in handen van Meta.
Implementatiefase
De wetgeving gaat nu een implementatiefase in van een half jaar. Uiterlijk 6 september 2023 maakt de Europese Commissie bekend welke bedrijven onder de DMA vallen.