Europa verscherpt online toezicht met Digital Services Act

Vanaf augustus dienen grote techbedrijven zoals Google, Amazon, Meta en Microsoft aan de Europese Digital Services Act (DSA) te voldoen. De wet heeft tot doel inwoners van de Europese Unie online beter te beschermen.

Doelgerichte reclames

Volgens de nieuwe wet mogen internetbedrijven geen gevoelige informatie meer gebruiken bij het tonen van doelgerichte reclames. Daarbij gaat het om zaken als religie, seksuele voorkeur en etniciteit. Dat gebeurt nu nog op basis van geregistreerde zoekopdrachten en websitebezoeken. Aan minderjarigen mogen onder de DSA helemaal geen gepersonaliseerde advertenties getoond worden.

Illegale content

Door de nieuwe wetgeving kunnen lidstaten van de EU online platforms dwingen om illegale content te verwijderen. Het betreft onder meer desinformatie en berichten die terrorisme, kindermisbruik of haat verspreiden. Tevens dienen bedrijven regels op te stellen voor de aanpak van illegale berichten.

17 november 2024

2023 geldt als een overgangsperiode. Op 17 november 2024 treedt de DSA volledig in werking. Vanaf die datum moet elke EU-lidstaat een coördinator voor digitale diensten hebben aangewezen. Dit is een onafhankelijke toezichthouder voor naleving van deze wet. Bij overtredingen kan deze coördinator boetes opleggen.

Klik hier voor de volledige tijdlijn van de Digital Services Act package.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief