Recent onderzoek van de Consumentenbond heeft aangetoond dat fabrikanten van smart-tv’s persoonlijke data en gegevens over het kijkgedrag verzamelen. Daarbij verzuimen ze om duidelijk aan te geven wat ze met al die gegevens doen.
De gebruikersvoorwaarden bevatten niet alleen veel juridisch jargon, ze zijn ook nog eens heel erg lang. De voorwaarden van Samsung beslaan negentig pagina’s, LG heeft er zelfs meer dan honderd (!) pagina’s voor nodig.
Weinig veranderd
De Consumentenbond heeft de vijf grootste smart-tv-merken onder de loep genomen: LG, Panasonic, Philips, Samsung en Sony. In 2014 deed de bond ook al onderzoek naar de manier waarop producenten van slimme tv’s omgaan met de privacy en hoe ze hierover in de gebruikersvoorwaarden communiceren. Twee jaar later blijkt er weinig veranderd te zijn.
Kijkgedrag volgen
Inge Piek, campagneleider bij de Consumentenbond, vertelt hierover: “In oktober 2014 hebben we al eens gekeken naar de privacyvoorwaarden van smart-tv’s. Daaruit werd duidelijk dat fabrikanten je kijkgedrag volgen, daar niet duidelijk over zijn en je geen echte keus geven. Helaas is er in twee jaar weinig vooruitgang geboekt. Vaak gaat het nog steeds om lange teksten. En bij Android TV kun je niet eens de voorwaarden afwijzen, anders doet de tv het niet. Informatie over het bijhouden van het kijkgedrag is meestal verstopt in lange, ingewikkelde juridische teksten. Er is wel één pluspunt: bij Philips, Samsung en LG kun je aanvinken dat het oké is dat je kijkgedrag wordt gevolgd; standaard staat dit uit.”.