ING: Pas op voor phishing via sms en WhatsApp

ING raadt klanten aan om op te letten als ze berichten ontvangen via sms en WhatsApp. Er zijn valse berichten in omloop. Ze lijken afkomstig te zijn van ING maar in werkelijkheid zijn het phishingberichten waarmee geprobeerd wordt om inlogcodes voor internetbankieren buit te maken.

“De afgelopen periode zien wij een toename in alternatieve manieren waarop phishers contact leggen met hun potentiële slachtoffers,” zegt de bank.

Verschillende tactieken
Op Twitter laat ING een voorbeeld zien van een dergelijk phishingbericht. De ontvanger van het bericht wordt opgeroepen om een beveiligingsupdate te installeren en de logingegevens in te vullen. Een andere tactiek van de cybercriminelen is om kopers of verkopers op marktplaatsen of advertentiesites een bericht te sturen met het verzoek om een kleine betaling te verrichten, zogenaamd om de gegevens voor de betaling uit te wisselen. Het blijkt echter om een phishingsite te gaan: in werkelijkheid wordt er een aanzienlijk hoger bedrag afgeboekt.

Google Playstore, Apple Appstore of Windows Store
ING raadt alle klanten aan om niet zomaar apps te installeren, ook al lijken ze van de bank afkomstig te zijn. “De apps van ING worden alleen via Google Playstore, Apple Appstore of Windows Store aangeboden,” aldus ING. Verder krijgen klanten het advies om nooit op een link in een e-mail of sms te klikken. Het is veiliger om ing.nl in een browser te openen en bovenin op de button ‘Inloggen’ te klikken. Tot slot adviseert de bank om nooit een foto van een bankpas naar andere organisaties of personen te zenden.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief