De Consumentenbond en de Data Privacy Stichting (DPS) willen dat Facebook zijn gebruikers gaat compenseren.
Beide organisaties stellen dat de socialmediasite de privacy van gebruikers heeft geschonden. Facebook verzamelde jarenlang gegevens en maakte die toegankelijk voor derde partijen.
App-ontwikkelaars
“Het platform beloofde ten onrechte dat het gebruik altijd gratis zou zijn, terwijl gebruikers in feite ‘betaalden’ met hun gegevens. Zo verrijkte Facebook zich ongerechtvaardigd en ten koste van zijn gebruikers.” Daarmee heeft Facebook zijn gebruikers misleidt, aldus de Consumentenbond. Bovendien deelde Facebook de verzamelde gegevens met app-ontwikkelaars. Het betrof niet alleen gegevens van mensen die van Facebook-apps gebruikmaakten, maar ook van hun Facebook-vrienden die niet wisten dat hun gegevens gedeeld werden.
No win, no fee
De Consumentenbond eist van Facebook dat gebruikers van het platform hiervoor een vergoeding ontvangen. De bond roept mensen om op zich bij de massaclaim aan te sluiten. Advocatenkantoor Lieff Cabraser Heimann & Bernstein financiert dit op basis van ‘no win, no fee’. Als de Consumentenbond wint, dan krijgt het advocatenkantoor een vergoeding van maximaal achttien procent van de opbrengst van deze actie.