FTC-commissaris: Meeste online-diensten niet gratis

Facebook en Google verdienen heel veel geld aan de data van hun gebruikers. Dat is het standpunt van Rohit Chopra, commissaris bij de Amerikaanse toezichthouder FTC.

Hij deed deze uitspraak afgelopen vrijdag tijdens een hoorzitting voor een commissie van het Huis van Afgevaardigden. De zitting had als onderwerp de rol die data en privacy spelen bij de concurrentie tussen bedrijven.

Drie aspecten

Chopra wees op drie aspecten. Ten eerste dat gegevens bepaalde eigenschappen hebben die ze anders maken dan andere middelen. Verder zijn de meeste, zogenaamd gratis, online diensten helemaal niet gratis. Uiteindelijk betalen de gebruikers er gewoon voor, niet met geld maar met hun data. De dominante positie van de techreuzen maakt het bovendien moeilijk voor concurrerende partijen.

Oneindige bron

Gegevens zijn, in tegenstelling tot natuurlijke grondstoffen, een oneindige bron. Als de ene onderneming geld verdient aan de informatie die uit data afkomstig is, kunnen andere partijen er ook aan verdienen. Hoe meer gegevens je verzamelt, hoe waardevoller deze worden.

Advertentiemodel

Het advertentiemodel van Facebook en Google is gebaseerd op het continu verzamelen van persoonlijke gegevens. “Dit houdt in dat we extreem waardevolle assets aan deze bedrijven overhandigen. Een econoom zou zeggen dat de echte prijs om deze diensten te gebruiken negatief zou moeten zijn: dat zij eigenlijk ons zouden moeten betalen,” aldus de FTC-commissaris.

Dominantie

Vanwege de dominantie van bedrijven zoals Facebook en Google kunnen ze gebruikers en bedrijven met allerlei complexe en buitengewoon strenge voorwaarden akkoord laten gaan. Tevens zijn ze in staat om nieuwe partijen uit de markt te houden.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief