Hilton heeft bekendgemaakt dat op hun kassasystemen malware is gevonden. Het is volgens de Amerikaanse hotelketen niet uitgesloten dat creditcardgegevens van klanten zijn ontvreemd. De kwaadaardige software was speciaal gemaakt om namen van eigenaren van de kaarten, nummers, beveiligingscodes en verloopdatums buit te maken.
Pincodes en adressen daarentegen zijn, voor zover bekend, niet gestolen. Hilton heeft niet aangegeven om welke hotels het gaat. Mogelijk zijn ook Nederlandse klanten slachtoffer geworden.
Betaaloverzicht
De malafide software was van 18 november tot 5 december 2014, en van 21 april tot 27 juli 2015, in omloop. De hotelketen raadt klanten aan die toen hebben betaald met hun creditcard, om hun betaaloverzichten te checken. Dat geldt ook voor klanten die met hun kaart in een van de giftshops, koffiebars of restaurants hebben betaald.
Criminele transacties
Hilton heeft niet bekendgemaakt om hoeveel kassasystemen en creditcards het gaat, noch over de manier waarop de infectie heeft plaatsgevonden. De kwaadaardige software is weggehaald en de beveiliging van de systemen is verbeterd. Klanten die slachtoffer zijn geworden van de malware dienen hun bank te waarschuwen; klanten zelf zijn niet verantwoordelijk voor criminele transacties via hun creditcard, aldus Hilton.