KPN verbetert spamfilter

KPN scant maandelijks 1,2 miljard e-mails. Ongeveer 40 procent van deze mails is spam en wordt door KPN tegengehouden. KPN is echter nog steeds bezig om de problemen rondom zijn spamfilter op te lossen.

Het bedrijf ontvangt al geruime tijd veel klachten van internetgebruikers over de grote hoeveelheden spam die ze in hun inbox ontvangen. Eelco Blok van KPN heeft toegegeven dat het spamfilter niet optimaal functioneert en voegde eraan toe dat het bedrijf het probleem aanpakt.

Percentage spam
“We hebben vastgesteld dat het percentage spam dat wij kunnen afvangen sinds begin 2017 is gedaald. Onderzoek heeft vastgesteld dat deze daling voornamelijk komt doordat er een enorme toename is van Nederlandse spam en de regels die wij toepassen om die spam te filteren momenteel onvoldoende zijn,” licht Eelco Blok toe. Hij zegt tevens dat er samen met de leveranciers gewerkt wordt aan de verbetering van het spamfilter. “De positieve effecten hiervan zijn helaas niet onmiddellijk zichtbaar.”

Blacklist
Een medeweker van KPN voegt daaraan toe dat het spamfilter inmiddels al beter functioneert. Binnen een aantal weken zou het optimaal functioneren. De oorzaak van de slechte werking van het filter is de blacklist van KPN. Deze lijst werd gedurende een periode niet goed geüpdatet.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief