Massaclaim tegen Adobe wegens trackingcookies

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) heeft softwarebedrijf Adobe gedagvaard vanwege het plaatsen van trackingcookies. De massaclaim richt zich op Adobes Experience Cloud. Met dit platform kunnen bedrijven profielen maken van internetgebruikers.

Adobes Experience Cloud

SDBN stelt dat Adobe via websites en apps op illegale wijze een enorme hoeveelheid data vergaart over vrijwel iedere Nederlandse internetgebruiker: “Zelfs als iemand nooit een Adobe-product heeft gebruikt. Het bedrijf deelt die informatie vervolgens met vele bedrijven die actief zijn in de online advertentiemarkt.” Het zou onder meer de websites van KPN, ABP, Beter Horen en de Belastingdienst betreffen. De stichting noemt ook mobiele apps van onder andere Marktplaats en Buienradar.

Massaclaim

“De dubieuze markt van verzamelen en verhandelen van persoonsgegevens is in strijd met de AVG. Dit moet stoppen. Na X en Amazon wil Stichting Data Bescherming Nederland nu Adobe, een volgende grote speler op deze markt, dwingen om deze illegale handel te beëindigen. Dat moet helaas via de rechter en met een massaclaim, omdat de bedrijven niet met ons in gesprek gaan om tot een oplossing te komen”, licht SDBN-voorzitter Anouk Ruhaak toe.

Schadevergoeding

De stichting wil via de rechtszaak dat Adobe het onrechtmatig verzamelen van persoonsgegevens staakt en de onrechtmatig verzamelde data vernietigt. Tevens vraagt het namens zeven miljoen Nederlanders om een schadevergoeding.

Klik hier voor de massaclaim van SDBN.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief