Uit het rapport ‘Corporate IT Security Risks Survey’ van Kaspersky Lab en B2B International blijkt dat 23 procent van de mkb-bedrijven te maken heeft gehad met een DDoS-aanval. Gemiddeld veroorzaakt een DDoS-aanval enkele uren downtime.
In bijna tien procent van de gevallen ligt de dienstverlening zelfs twee tot zeven dagen stil, en bij 7 procent een paar weken of nog langer. Ongeveer vijfentwintig procent verliest gevoelige informatie bij een DDoS-aanval. Ook kan een dergelijke aanval financiële schade tot gevolg hebben.
Veertigduizend euro
Een DDoS-aanval is de op drie na duurste beveiligingsinbreuk voor het midden- en kleinbedrijf, volgens Kaspersky. De herstelschade bedraagt gemiddeld meer dan veertigduizend euro, wat meer is dan de schade die door andere vormen van cybercriminaliteit.
Vertrouwelijke data
‘Bedrijven moeten hun perceptie van een DDoS-aanval opnieuw evalueren. Het rapport toont duidelijk aan dat de schadelijke reikwijdte van dergelijke aanvallen veel verder gaat dan de tijdelijke uitvaltijd van een bedrijfswebsite. Bedrijven melden totale verstoring van hun activiteiten, en in sommige gevallen het verlies van vertrouwelijke data,’ aldus Martijn van Lom, general manager Kaspersky Lab Benelux.