Netflix wil gratis kijken aanpakken

Netflix, HBO en Amerikaanse kabelbedrijven gaan maatregelen nemen om het delen van wachtwoorden door hun abonnees tegen te gaan. Persbureau Bloomberg heeft dit onlangs bekendgemaakt.

Deze bedrijven zouden miljarden dollars aan inkomsten missen, omdat klanten door het delen van wachtwoorden gratis naar programma’s kunnen kijken.

Inloggen via vingerafdruk

De mediabedrijven denken aan verschillende tactieken. Een daarvan is het verplichten van periodieke wachtwoordresets. Een andere mogelijkheid is het verzenden van een code via sms. Kijkers zouden deze code dan moeten invoeren om te kunnen blijven kijken. Wanneer dat niet het gewenste effect heeft, zou inloggen via een vingerafdruk verplicht kunnen worden.

Consumentvriendelijke oplossing

Mensen die een abonnement hebben, kunnen regelmatig meerdere streams bekijken vanaf één account. Een aantal jaren geleden zei Netflix-directeur Reed Hastings dat het delen van wachtwoorden iets is waar het bedrijf mee moest leren leven. Vaak gebeurt dit immers legitiem, zoals tussen partners en kinderen. Vorige maand liet Chief Product Officer Greg Peters echter weten dat de situatie wordt bestudeerd en er naar een “consumentvriendelijke” oplossing wordt gezocht.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief