Privacyactivist dient klacht in tegen Apple over Identifier for Advertisers (IDFA)

Privacyactivist Max Schrems heeft via de door hem opgerichte groep noyb bij de Duitse en Spaanse privacytoezichthouders een klacht ingediend tegen Apple. Zijn klacht heeft betrekking op Apples Identifier for Advertisers (IDFA).

Dit is een willekeurig gegenereerde identifier die iOS aan het apparaat van de gebruiker toekent. Adverteerders zetten deze identifier in om gebruikers gerichte advertenties te laten zien. Schrems vergelijkt de identifier met een kenteken. Apple en derde partijen kunnen er gebruikers mee volgen over verschillende applicaties.

Cookiewetgeving

Het is zelfs mogelijk om online en mobiel gedrag over meerdere apparaten aan elkaar te koppelen. De trackingcode wordt volgens de privacyactivist zonder medeweten of toestemming van de gebruiker aangemaakt. Vervolgens is de IDFA voor Apple en derde partijen toegankelijk. Vanaf dat moment kunnen ze het gedrag en de voorkeuren van de gebruiker afleiden en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen. Schrems stelt dat deze vorm van tracking onder de Europese cookiewetgeving valt. Gebruikers moeten hier derhalve over geïnformeerd worden en vooraf ondubbelzinnige toestemming geven.

EU-privacywetgeving

“EU-wetgeving beschermt onze toestellen tegen externe tracking. Tracking is alleen toegestaan als de gebruiker er uitdrukkelijke toestemming voor heeft gegeven. Deze eenvoudige regel staat los van de gebruikte trackingtechnologie. Terwijl Apple features aan de eigen browser toevoegde om cookies te blokkeren, plaatst het zonder toestemming een soortgelijke code in de eigen telefoons. Dit is een duidelijke overtreding van de EU-privacywetgeving”, aldus Stefano Rossetti, privacyadvocaat van noyb.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief