Privacywijzigingen iOS 14 heeft grote gevolgen voor online adverteerders

Facebook heeft afgelopen woensdag in een blogpost gewaarschuwd dat het nieuwe besturingssysteem van Apple, “ernstige gevolgen” zal hebben voor online adverteerders.

Het gaat om privacy-aanpassingen die de mogelijkheid om gericht te adverteren in iOS 14 beperken.

iPhones en iPads

De verwachting is dat Apple aankomend najaar het nieuwe besturingssysteem voor de recentste iPhones op de markt brengt. Hiermee wil het bedrijf het voor gebruikers makkelijker maken om te controleren welke gegevens apps verzamelen en delen. Apps moeten gebruikers voortaan toestemming vragen om data te verzamelen en te delen. Dit gebeurt met een unieke code die hun iPhones en iPads identificeert. Adverteerders benutten deze code om gebruikers te volgen en gerichte advertenties te laten zien. Facebook heeft aangekondigd te stoppen met het verzamelen van deze unieke codes op iOS 14-apparaten. Dat zal gevolgen hebben voor de advertentiemarkt, vooral voor kleine adverteerders.

Advertentiedienst

Facebooks advertentiedienst laat reclames in apps van derden zien. Deze dienst verbindt de Facebook-identiteit van gebruikers met hun activiteiten buiten het platform. Externe apps kunnen ook van deze mogelijkheid gebruikmaken. De toekomstige aanpassingen beïnvloeden de mogelijkheid van adverteerders om campagnes nauwkeurig te targeten en te monitoren met Facebooks advertentiedienst. De wijzigingen kunnen het advertentienetwerk zelfs zo ondoeltreffend maken, dat het “misschien niet zinvol is om de dienst in de toekomst op iOS 14 aan te bieden”, aldus Facebook.

Klik hier voor de blogpost van Facebook.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief