Retailsector in Benelux kwetsbaar voor cyberaanvallen

Benelux-bedrijven zijn onvoldoende voorbereid op cyberaanvallen. De retailsector is het minst voorbereid, ondanks de groei van e-commerce.

Dat concludeert onderzoeksbureau Vanson Bourne in de recente Risk:Value 2018-studie, uitgevoerd in opdracht van NTT Security. Bijna een derde (31%) van de 1.800 ondervraagde bedrijven blijkt niet goed uitgerust te zijn voor een mogelijke cyberaanval.

Opvallende cijfers

“Opvallende cijfers, zeker als je weet dat een bedrijf gemiddeld 57 dagen nodig heeft alvorens het na een aanval zijn normale activiteitsniveau kan hernemen, en dat de economische gevolgen in 2018 een recordbedrag van 1,52 miljoen dollar vertegenwoordigden, tegenover 1,35 miljoen in 2017,” zegt Richard Thurston, Global Market Insights Manager bij NTT Security. Slechts 45% van de bedrijven in de Benelux die aan het onderzoek mee hebben gedaan, geeft aan beleid te hebben voor informatiebeveiliging. Dat percentage is 12% lager dan het internationale gemiddelde. Deze bedrijven besteden bovendien slechts 12% van hun IT-budget aan cybersecurity.

Ransomware

“Nog opvallender is, dat 34 procent van de Belgische, Nederlandse en Luxemburgse bedrijven bereid is losgeld te betalen als ze slachtoffer worden van een cyberaanval, via ransomware bijvoorbeeld,” vervolgt Richard Thurston. “En dat terwijl zo’n betaling niet eens garandeert dat je je gegevens terugkrijgt.” De retail lijkt volgens hem last te hebben van de opmars van e-commerce, waar de marges erg onder druk staan. “Haar teams wijden zich vooral aan de verkoop en haar management wordt zich pas bewust van de beveiligingsbehoeften wanneer hun beveiliging faalt, bijvoorbeeld bij een datalek.”

Aanmelden voor onze nieuwsbrief